Práce na doma, tedy spíše drobné přivýdělky jsou oblíbenou formou přivýdělku a přilepšení domácímu rozpočtu. Obzvláště vhodné jsou pro studenty, kteří nemohou mít pevnou pracovní dobu a naopak potřebují flexibilní podmínky, pro důchodce a hlavně pro nás maminky na mateřské dovolené.

Poslední dobou velmi oblíbeným a často vyhledávaným přivýdělkem z domova přes internet je copywriting, aneb psaní článků za penízky. Já jsem tuhle práci začala dělat při studiu vysoké a jelikož jsem od dětství milovník knih a slov velmi mě tahle práce bavila už jen z toho důvodu, že byla velmi blízko mé vysněné profesi.

Být “SPISOVATELKOU”

Asi jako každý knihomol a vášnivý pisálek. 🙂

Ale co to vlastně copywriting je? Co tato práce obnáší a jaké jsou požadavky a předpoklady copywritera?

Právě k tomuto účelu slouží tento přehledný soubor článků, které pro vás připravuji, a které vám odhalí práci copywritera. Nastíním vám v nich, kde hledat vhodné příležitosti k výdělku a poradím vám jak se stát úspěšným ve své práci a mnohem víc.

Zdroj: www.freepik.com

Jak jsem se vlastně dostala k PSANÍ NA ZAKÁZKU já?

Psaní jsem se začala věnovat, když mi bylo jedenáct let. Velmi mě to bavilo a můj první úspěch byl, když jsem postoupila v literární soutěži K.H. Máchy na téma „Tím světem bloudím…“.

Snažila jsem se stále zdokonalovat. Psala povídky nejprve jenom tak do šuplíku, později jsem si hledala na internetu různé portály pro začínající autory, kde bych mohla získat zpětné vazby.

Podařilo se a já našla, přesně to, co jsem hledala. Publikovala jsem své texty na portál Pište povídky.

V té době jsem se pustila také do delších románů a začala pracovat na příběhu dvou kamarádek, které jely na dovolenou do Mexika, jenomže letadlo havarovalo a ony se octly v neznámém městě v nemocnici, s kluky, kteří je zachránili.

Brzy na to mi přišli i první ohlasy na příběhy, za což jsem byla velmi ráda.

„Tak to je pěkně napsané…“

Zuzka

„Jen tak dál, ty to někam dotáhneš.“

Blizi 

Když jsem nastoupila na vysokou školu v oboru Ekonomická informatika, došlo mi, že bych se mohla nějak realizovat. Chtěla jsem, aby psaní bylo mou prací. A jak se říká: „Kdo hledá, najde.“ U mě to tak opravdu platilo.

Snoubenec mě naznačil, ať rozvinu svůj tehdejší blog, přidám více článků a dám si tam nějakou reklamu, která by mi něco přivydělala. 

Dostala jsem brouka do hlavy a přemýšlela, jak moc se dá realizovat můj sen „psaní na internetu pro online média.“ Až jsem to našla.

Na stránce se mi objevil článek o copywritingu. Hned jsem si hledala více podrobnějších informací. Dočetla, že je to přesně to, co hledám. Neváhala jsem už ani chvíli a prošla si nabídky spolupráce.

Hned první týden se mi na mé e-maily ozvali první lidé. Byla jsem nadšená a začala pro ně psát své první články.

Ze začátku jsem psala za poskytnutí reference na můj web. Později, když už jsem byla vypsaná, jsem si začala říkat o první penízky. Nebylo to hned moc, což jsem později zjistila, že byla velká chyba, ale jako začátečník s nulovou zkušeností jsem to samozřejmě nevěděla a celou “cestou” pokus omyl jsem si prošla sama, dokud jsem nenarazila na lidi, od kterých se mohu učit i dnes.

Postupně jsem rozvíjela své psaní, snažila se hledat další nabídky a byla spokojená, že se mi začíná dařit.

Dnes vlastním svůj blog a osobní webové stránky. Psaní na zakázku se už kvůli mateřské tolik nevěnuji, ale čas od času se poohlédnu po nějaké krátkodobé spolupráci na “oprášení” znalostí oboru.

Co to ten COPYWRITING vlastně je?

Copywriting je tvůrčí činnost, při níž vznikají čtivé a poutavé texty pro čtenáře. Takové články prodávají produkty nebo služby daného klienta, který si copywriting objedná. Lidé, kteří se tomuto oboru věnují, se nazývají copywriterové.

Určitě si přečtěte také tyto články:

Copywriting je vysněné povolání všech snílků a pisálků. Pozor ale, rozhodně nepočítejte s tím, že se najde sponzor, kterému se vaše povídky tak zalíbí, že vás okamžitě přijme do literárního časopisu a nechá vás vaše díla publikovat. 

Mnohem častější je psaní na zakázku. Pokud se vyznáte zejména ve financích či autech, nabídek budete mít mraky. Ovšem pozor, dokud se „nezavedete“ je nutné se o každou nabídku přetahovat s dalšími copywritery a nečekejte, že vám brigáda snů spadne ihned do klína. 

Někdy to trvá, než si najdete svoje místo. Ale rozhodně se jedná o jednu z nejhezčích prací na doma, která zdokonalí vaše gramatické a stylistické schopnosti a báječně vám rozšíří obzory.

Zdroj: vlastní

Nejosvědčenější je psaní článků pro různé weby nebo internetové magazíny. Výdělek se zde pohybuje okolo 100 – 300 Kč za jednu práci (jeden publikovaný článek na webu). Podmínkou je umět dobře psát a musí vás to bavit, protože budete neustále vymýšlet nová a nová témata na články. Můžete si však zvolit web nebo magazín zaměřený na to, co vás opravdu baví a články se pak píší téměř samy.

Další místa, kde se setkáváme s copywritingem a vy se tam můžete poohlédnout po možné spolupráci:

  • Blogy – Postované články libovolného obsahu
  • E-shopy – Prodejní text produktu
  • Reklama na YouTube – Skript s důrazem na prvních 5 vteřin
  • Reklamách v TV – Scénář reklamy
  • Internetové stránky firem – Textový obsah
  • Instagram – Krátká prodejní videa, Obrázky – text v nich i pod nimi
  • Facebook – PPC reklamy
  • Tištěné časopisy a noviny – Reklamní texty i bulvární obsah
  • Bilboardy– Krátký, poutavý text
  • Atd…

Ať se podíváte kamkoliv vedle sebe, všude najdete známky copywritingu.

Čerpejte rady na internetu, aneb VZDĚLÁVAT se je základ

Zjistěte si mnohem víc o copywritingu právě na internetu. Jelikož tento obor dělá stále více a více lidí je mezi nimi spousta lidí, kteří se o své zkušenosti a znalosti rádi podělí. Pročtěte si jejich články a zjistěte si o tom vše, co jde.

Navštivte workshopy, online školení, vzdělávejte se pomocí knih nebo článků od jiných autorů. Hlavně nezaspěte na vavřínech!

Pro začátek doporučuji tyto komunity a profíky:

Zeptala jsem se také dalších copywriterů, jaké měli začátky oni a co by vám jako začínajícím copywriterům poradili do začátku. Tady jsou jejich odpovědi.


“Začínala jsem vlastně 2x. Poprvé pro jeden portál za mizerné peníze. Podruhé už jsem na to šla jinak. Vzdělávala se, hledala vlastní zakázky s budovala si jméno. Mohla bych se rozepsat i víc, ale to asi spíš pak soukromě. A rada? Dát si na začátek dostatek času, aktivně příležitosti vyhledávat a budovat si svou značku. A vybrat si téma, ve kterém mi psaní jde a na to se zaměřit. Postupně se zdokonalovat a nepodcenit sebevzdělávání. 💛” – Anna Athos Pírová

“Hlavně nebýt “copywriter pro všechno” – napíšu úplně cokoli, o co si řeknete!” – Martin Schwarz

“Já do toho skočila po hlavě. Vytvořila jsem si webové stránky, zaregistrovala se na portály a napsala do facebookových skupin. Hned mi přišlo pár zakázek za recenze. 🙂 Během psaní pro klienty jsem se vzdělávala, četla odborné knihy, studovala, učila se od zkušených. 🙂Poslal(a) Lucie Samková, Dnes v 8:50Ze své zkušenosti doporučuji nepracovat zadarmo, vždy mít spolupráci na základě smlouvy, i kdyby to mel být papír, který si vymyslíte. A rozhodně si brát zálohu. Bohužel existují klienti, kteří si stále myslí, že podnikatelé jsou ochotni pracovat zadarmo. Do hodinové sazby si určitě započítat čas, během kterého si s klientem voláte, připravujete smlouvu či hledáte podklady. Také doporučuji klientovi poslat odhad hodin a nechat si (jak jsem psala výše) zaplatit zálohu. Já si beru 50 % z ceny.” – Lucie Samková (www.luciesamkova.cz)

“Já jsem měla začátky vlastně docela hladké. V agentuře. Sice jsem studovala češtinu, ale o copy jsem nevěděla vůbec nic a učila jsem se za pochodu. Na to je začátek v agentuře ideální: máte od koho se učit, kolem vás jsou SEO specialisti, PPCčkaři, UXáci, takže získáte přehled o tom, co musí dobrý copywriter znát z ostatních oborů. Proto copywriterům doporučuju nezačínat sami: Jako volnonožec nevíte, co nevíte, kdežto agentura vás vycepuje a otevře obzory.” – Bára Nováková (www.komunike.cz)

“Začínala jsem na serveru copywriting.cz, což ale nepovažuji za ideální pro nováčka. Ceny jsou podhodnocené a nemáte žádnou zpětnou vazbu. Tedy aspoň do té doby, než narazíte na zákazníka, který je schopný vám vrátit 3x text, za který vám zaplatí tak 70 Kč, a většinou se dozvíte – to se mi nelíbí, ale ne to, co udělat líp. Osobně vidím dvě cesty.

Pokud začínáte jako já na rodičovské, tak je to cesta online vzdělávání, chce to velkou sebedisciplinu a psát, kdy jen to jde. A najít si v průběhu mentora, který dává zpětné vazby a posunuje vás vpřed. Jednodušší cesta je jít do nějaké agentury a mít nad sebou copywritera seniora. Já jsem se nakonec externě k jedné agentuře dostala a posunulo mě to dost, naučilo víc přemýšlet o cílovce a tématech, která mi sedí a která ne. Dokonce tam bylo moje poprvé, kdy jsme si na férovku řekli, že tohle téma mi nesedí, klient taky a že budu raději dělat na jiném projektu. Takže taky si myslím, že nelze být copywriter pro všechny (tedy určitě jsou i renesanční osobnosti, které dokážou napsat o pneumatikách i zerowaste kosmetice já sama mám dost široký záběr, ale něčemu už se cíleně vyhýbám).” – Markéta Lillien Mrkvová (www.copyarcher.cz)

“Nejdřív psát a až pak gumovat, mazat. Sázet věty vedle sebe. Hrát si se slovy a nebrat vytvořené texty až moc vážně. Pupeční šňůra k nim nevede… Čím více různorodých projektů pro různé klienty a cílové skupiny, tím pro vás lépe.” – Andrea Schönová

“…nikdy jsem nepracovala v agošce pod vedením, takže jsem si hledala vzory, četla jejich copy, studovala, jak a co a proč napsali, četla jsem články o copy a marketingu, knihy, prostě samostudium a nekonečná sebekritika” – Lucie

“Já jsem s ním začala ještě dřív, než jsem tušila, že se o copywriting vůbec jedná. Ve firmě, kde jsem dřív pracovala, byly webové stránky s blogem, o které se staral jeden bývalý zaměstnanec, nicméně v té době už byl pryč a blog ležel ladem. Zašla jsem tedy za šéfovou a řekla jí, že jsem si všimla toho blogu a že bych klidně na něj něco napsala, ať neskomírá. Moje články se kolegům líbily, tak jsem je začala psát ve velkém.

Po roce jsem z firmy odešla a začala pracovat jako redaktorka v časopise na poloviční úvazek. To mi k živobytí nestačilo, tudíž jsem začala hledat další práci. Bohužel jsem byla neúspěšná a po půl roce, kdy jsem se opravdu cítila na dně, za mnou začali chodit kamarádi a kamarádi kamarádů s tím, že bych jim mohla něco přeložit, když jsem vystudovala vysokou školu v zahraničí… V hlavě se mi rozsvítila žárovka: “Hele, Ivčo, za tebou choděj lidi sami od sebe s tím, abys pro ně něco udělala – co kdybys začala pracovat na živnosťák?”

Tak jsem si zřídila živnosťák a krom překladů a novinařiny jsem začala ještě nabízet i copywriting (plus doučování). V té době se ve spolku Trans*parent (spolek pro hájení práv transgender, nebinárních a intersex lidí) dával dohromady tým dobrovolnictví na sociální sítě. Pár měsíců jsem tam takhle dobrovolničila a potom jsme dostali grant, díky čemuž je moje práce od té doby placená.” – Ivana Recmanová ( ivana.recmanova.11@ucl.ac.uk, LinkedIn)

“Já jsem začínala jako překladatelka a korektorka/redaktorka. Když jsem se rozhodla, že se tím chci živit naplno a samostatně, začala jsem se vzdělávat v online marketingu a copywritingu (původně pro vlastní potřebu). Velmi rychle jsem tomu propadla, cítila jsem obrovskou sílu a potenciál v propojení mých jazykových kvalit s marketingem. No, a už to bylo. 🙂 Korektury a překlady jsem postupně pověsila na hřebík, pár let jsem se živila klasickým copywritingem na zakázku a teď sama vzdělávám podnikatele a učím je, jak psát texty, které prodávají.” – Lucie Koubek (www.luciekoubek.czwww.copykiller.cz)

“Zpětně si uvědomuju, že jsem k něčemu podobnému tak nějak tíhla dlouhodobě – především jsem rostla ze špatné stylistiky a textů, které „nešly do huby“. Ale vzhledem k tomu, že mi na gymplu opravdu nevyhovovala výuka češtiny, tak mě nikdy ani nenapadlo, že bych se něčemu spojenému s jazykem a textem vůbec mohla věnovat. Takže následovalo studium andragogiky (na Mgr. neúspěšné, protože prostě opruz a nuda) a plácání se v různých oborech a pracích. A když už jsem byla opravdu nešťastná v HR agentuře, nešlo mi to a ubíjelo mě to, tak mi dvě kamarádky daly šanci se chytit u mkt – jako copy + socky. No a díky nim i jako totální loser, amatér a bez praxe pomalu uzavírám druhý rok čistě na volné noze.” – Káča Kloučková (LinkedIn)

“Hodně jsem studovala, četla blogy a doporučení seniorních copywriterů a ještě víc psala, škrtala a přepisovala 😃 Pak jsem začala reagovat na poptávky po copywriterech, ale pouze na témata, kterým jsem rozuměla a která mě zajímala. Tam jsem totiž mohla nabídnout přidanou hodnotu. Od začátku jsem hledala dlouhodobou spolupráci, což se mi povedlo a hodně mě to naučilo. Začínajícím bych doporučila mít alespoň základní webovou prezentaci a postupně si budovat portfolio. Působí to důvěryhodněji a hlavně si tím hned od začátku tvoří značku.” – Petra Vicková

“Začala jsem v 19 letech, kdy mi všichni říkali, že už by to chtělo zkusit i nějakou brigádu, že je to o něčem jiném než jen pořád číst a studovat. Tím, že jsem hodně četla, bylo psaní první na ráně. Další důvod byla má introvertní povaha a sen pracovat z domova. První články jsem psala za 40 Kč a zpětnou vazbu, pak přišla sama první lepší nabídka a už se to nabalovalo. Rada pro začátečníky? Najít si nějakého zkušenějšího mentora. Odfiltruje nejčastější chyby a pomůže najít první zakázky.” – Zuzana Veselá

“Začala jsem živelně psaním textů v PR agenturách a firmách, kde jsem pracovala. Líbily se, a tak jsem pokračovala, postupně psala víc a víc, až mi došlo, že mě to vlastně baví nejvíc. Teď už několik let píšu na volné noze. Doporučila bych zkrátka psát a psát, klidně do šuplíku, zkoušet různé formáty a pečovat o úroveň češtiny. Při zakázkách velmi důrazně doporučuji nechodit pod rozumnou cenu ani na začátku (i za cenu ztráty “klienta”) a fakturovat po hodinách, ne normostranách.” – Vlasta Tichá (www.vlastaticha.cz)

“Rodiče podnikali takže jsem byla v byznysu od narození, když se začal rozjíždět internet a k podnikaní bylo nutné začít tvořit i webové stránky, byla jsem tátovi furt za zadkem. Po čase jsem dostala na starost celý web a tak zahájila i kariéru v copy. 🙂 Textovala jsem nejen web, ale i print. Po maturitě jsem se chtěla osamostatnit a začala psát jako volnonožec. Chyběl mi ovšem přesah do dalších MTK disciplín, zkušenosti a hlavně sebevědomí. Tak jsem nastoupila do agentury, kde jsem během pár let nasbírala velmi cenné zkušenosti. V roce 2016 jsem se sezdala, že nastal čas na změnu a od té doby dělám nejen copy na volné noze. A co mi nejvíc pomohlo? Nebát se ptát, požádat o zpětnou vazbu a vážit si jí – i když nezní moc pozitivně, vážit si každé zkušenosti a mít pořád otevřenou hlavu.” – Katka Erfányuk

“Měl jsem štěstí. Díky němu jsem mohl začít na CW pozici v globálním nakladatelství s významnou mezinárodní know-how podporou v oblasti direct mailu, personalizace a marketingu obecně. (Jasně, nejdřív jsem musel vyhrát to výběrko, ale to nechme stranou.) Začátky? Díky skvělým kolegům a možnosti interních školení byly hladší, než kdybych musel na všechno přijít sám. Co bych zájemcům o CW poradil? Pokud máte problémy s češtinou (myšleno obecně, ne na Vás), opravdu dobře si rozmyslete, jestli se chcete psaním živit. A když už do toho jdete, vždy si u psaní říkejte: Jaký je účel tohoto textu? A ne: O čem chci psát? 🙂 A pak už je to snadné: číst, učit se, školit se, získávat zpětnou vazbu, diskutovat, ptát se. Když se vám podaří probojovat se v začátcích do agentury, může to jít snáze.” – Vladimir Vanecek (LinkedIn)

Navštivte magazín pro copywritery

Pokud hledáte články plné rad a tipů pro copywritery, pak si projděte rubriku Přístav copywritingu, kde najdete opravdu vše, co potřebujete a pokud to tam ještě není, napište mi a já pro vás článek napíši a nebo je určitě už zařazen v publikačním plánu, jen je třeba počkat si na něj.

Přidat se můžete také do naší skupiny pro všechny copywritery a pisálky na FB, kde můžete sdílet své příspěvky, rady i zkušenosti s psaním. 

Ti nejlepší, od kterých se učit, aneb sleduj svoji konkurenci a uč se!

  • 365 copy triků: autorka Michaela Mužíková: e-book si můžete stáhnout zdarma zde.
  • Jak na texty v online marketingu: autorka Lucie Koubek: e-book si můžete stáhnout zdarma zde. 
  • Manuál úspěšného blogera: autorka Lucie Koubek: e-book si můžete zakoupit zde.
  • Praktické cvičení tónu komunikace: od Včeliště: stáhnout si jej můžete na konci článku zde.
  • Ultimátní příručka copywritingu: od Včeliště: stáhnout si můžete zde. 
  • Jak vytvořit nadpis článku, který proklikne 95% návštěvníků blogu: autorka Daniela Jelínková: odkaz na e-book.
  • Triologie: Pište jako copywriter: autor Otto Bohuš : odkaz na stažení zde.
  • Webcopywriting pro samouky: autor Pavel Šenkapoun 
  • Copywriting: autoři Anna Sálová, Zuzana Veselá, Jana Šupolíková, Lucie Jebavá a Jiří Viktora
  • Copywriting: autorka Michaela Horňáková

Snad se vám vyčerpávající článek o copywritingu a rad do začátků líbil a počkáte si na další články ze “SÉRIE COPY”

A ještě jedna otázka na závěr, jsi copywriter nebo o tom uvažuješ? Napiš nám o tom dolů do komentářů.